Terkini
Loading...

IKlan

Dah Meningkat Dewasa Tapi Masih Suka Tengok Cerita Kartun. Ni Antara Sebab-Sebabnya…



Tak lama lagi, umur aku akan mencecah 24 tahun. Sudah makin tua rupanya. Sangat tidak sedarkan diri kadang-kadang kerana perasan remaja.

Tapi, walaupun umur makin meningkat, aku dah lama perasan sesuatu tentang diri aku yang sangat tak sesuai dengan usia.

Aku suka sangat tengok kartun, sampai kadang-kadang kena kutuk kaw-kaw dengan member serumah sebab channel Astro Ceria 611 menjadi kegemaran. Persoalannya, apa yang buatkan aku suka tengok cerita kartun?

Aku rasa sebab-sebab ni adalah agak logik, bagi orang yang seusia atau lebih tua daripada aku. :)

Buatkan aku ceria
Cerita kartun buatkan aku jadik ceria, ketawa dan tersenyum. Hilang penat lepas balik kerja. Setuju? Antara cerita kartun favorite yang selalu buatkan aku tersenyum adalah Hagemaru. Dan sekarang aku senyum dan ketawa sebab asyik menonton cerita nie.


Buatkan aku bersemangat
Cerita kartun buatkan aku jadik bersemangat, dan sikit sebanyak tolong aku jadik kuat. Contohnya Naruto. Anime Naruto adalah all time favorite aku, yang aku rasa sampai bila-bila pun aku akan suka dengan anime ni. Tak pernah miss walaupun satu episod atau komik. Gigih dan semangat Naruto selalu saja pengaruhi aku. Kalau aku rasa down dan kecewa, aku akan tengok anime Naruto ataupun baca komik untuk kembalikan semangat aku. Sangat subjektifkan? Selalu jugak tengok Fairytale!


Tip-tip kekeluargaan
Banyak cerita kartun selitkan tip-tip kekeluargaan. Contoh paling tepat cerita Fukuchan. Doremon juga. Dalam kartun Fukuchan, memang sangat banyak tip-tip kekeluargaan yang diserapkan. Macam mana mak, ayah, dan atok Fukuchan handle Fukuchan yang macam-macam ragam. Tak percaya? Cuba tengok! Oh lupa plak. Crayon Shin Chan jugak banyak selitkan elemen kekeluargaan, walaupun Shin Chan ni kelihatan seperti budak yang separuh sengal.


Nilai persahabatan
Banyak kartun terapkan nilai-nila persahabatan. Fukuchan, Doremon, Naruto, Fairytale, Fruit Basket, adalah antara contoh terbaik. Tapi bagi aku, paling best adalah Fukuchan dan Naruto. Kartun Fukuchan sangat banyak elemen positif!
Elemen mendidik sukan
Jangan pandang rendah dengan cerita kartun. Sesetengah cerita kartun kaya dengan elemen mendidik dalam bidang sukan, tak elemen formal atau tak. Contoh:
a. Bola Kampung: Bola Sepak
b. Prince of Tennis: Tenis
c. Slamdunk: Bola Keranjang



Comel
Aku sukakan apa-apa saja yang comel sebab aku jugak comel. Haha

Sebab-sebab kat atas adalah antara sebab-sebab mengapa aku suka tengok kartun. Boleh diterima?

Korang suka tengok cerita kartun tak?


sumber : http://cintahatikamu-novelonline.blogspot.my








0 comments :

Post a Comment

Back To Top