Terkini
Loading...

IKlan

Pastikan Keselamatan Anak di Luar Rumah



















Psikologi kanak-kanak, Dinasti Widarsari , tak memungkiri, perkembangan kejahatan di masa kini memang kian membimbangkan bagi para orang tua. Kerana itu, lazim jika para orang tua lebih waspada. Yang pasti, orang tua harus yakin ketika melepas anak, apakah si anak ada di persekitaran yang cukup terjamin keselamatannya. 

"Orang tua juga harus yakin bahawa si anak pun sudah 'kuat' asasnya untuk bisa bersikap tegas dan tahu langkah apa untuk menyelamatkan diri jika ia terancam," kata Dinasti. 

Sebelum melepas anak, yang perlu diperhatikan orang tua adalah mental kanak-kanak . Persiapkanlah anak dengan pelbagai maklumat penting dan latihlah ia untuk tidak mudah panik. Misalnya berikan ia maklumat nama ibu bapa, alamat ?, serta pengenalan yang baik terhadap alam sekitar. Ini perlu dilakukan, terutama untuk kanak-kanak yang berusia di bawah 10 tahun. 

"Dan ajarkan serta tekankan kepada kanak-kanak untuk boleh tegas terhadap orang lain. Ajarkan pula agar ia boleh berkata bahawa hanya orang-orang tertentu yang boleh mengajaknya pergi dari lokasi tersebut, "tambahnya. 

Lantas, bagaimana cara melatih anak agar bisa bersikap tegas, berani dan berdikari? Dinasti mendedahkan, hal itu tak boleh berlaku dalam sekelip mata. Semua harus diajar secara beransur-ansur sesuai dengan kemampuan anak menyerap ilmu tentang hal-hal tersebut. Orang tua juga boleh tahu sejauh mana kanak-kanak mampu menyerap pengetahuan yang ia boleh. 

Jika orang tuanya yang overprotective , masalah tentu akan berbeza. Dinasti mengingatkan, anak-anak dengan orang tua seperti itu akan membuat anak menjadi sosok yang sangat bergantung dan pencemas. Sebab, ia cenderung mudah takut menghadapi sesuatu yang baru atau yang menurutnya mengancam. 

"Tapi ada juga watak kanak-kanak yang pada dasarnya mempunyai rasa ingin tahu yang tinggi.sehingga akan mencari cara untuk keluar dari sikap overprotective sang orang tua," katanya.



Sumber - Parenting

0 comments :

Post a Comment

Back To Top